Tuesday, March 29, 2011

Pengenalan kepada Photoshop

Perisian Adobe Photoshop ni agak mahal sebab perisian profesional. Biasa la tu.. Barang baik mesti la mahal (iklan petronas... hehe..). Tapi kemampuannya tak perlu dipertikaikan.. Memang menjadi kemestian bagi yang meminati bidang fotografi dan grafik ni. Bagi yang nak berminat nak guna tapi duit takde boleh la cari yang cap-cap ayam di kedai-kedai komputer berhampiran. Cuma risiko tanggung sendiri ye bila pakai... Huhu.. Jangan cakap aku yang suruh tauu... Aku sendiri pakai yang original haa...

Ok.. sebagai permulaan kalau dah install kat pc masing-masing boleh la buka Photoshop ni. Takkan tak tau nak buka lak kalo dah install? Mesti la tau kan... Klik Start > Programs > Adobe Photoshop CS5. Kalo guna yang versi lama jangan lak tercari-cari versi Photoshop CS5 ni. Memang la tak jumpa. Tapi jangan risau... Aku akan ajar dari basic. Maksudnya segala yang aku tunjuk ada pada dalam versi lama gak. Kalo takde aku akan bagitau. Don't worry be happy.. :-)

Di bawah ni adalah paparan antaramuka atau interface Adobe Photoshop CS5.


Terdapat beberapa bahagian utama dalam Photoshop yang aku dah tandakan. Aku try translate jadi bahasa melayu walaupun bunyi macam tak sedap. 3 bahagian yang aku tanda ialah:
1. Tools - Bahagian paling penting dalam Photoshop sebab kebanyakan tools untuk mengedit diletakkan di bahagian ini.
2. Options - Bahagian ini adalah tambahan option kepada tools. Apabila kita memilih salah satu tool, bahagian ini akan berubah kepada option tool yang kita pilih tadi.
3. Windows - Bahagian yang memaparkan maklumat dan elemen pengubahsuaian tambahan. Ada banyak jenis windows dan kita boleh memilih untuk memaparkan yang mana satu.

No comments:

Post a Comment